ذبیحالله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضائیه گزارشی از روند اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد ارائه داد. او گفت: در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه و با تأکید ریاست دستگاه قضا بر استفاده از ظرفیتهای مردمی برای پیشگیری از فساد، این قانون در مجلس به تصویب رسید و آئیننامه اجرایی آن با همکاری سازمان بازرسی و معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه و سپس به تصویب هیئت وزیران رسید.
خدائیان افزود: سامانه مرتبط با ماده ۳ این قانون نیز طراحی و با حضور معاون اول قوه قضائیه راهاندازی شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. همچنین با صدور دستورالعمل «تعیین مؤلفههای مؤثر در پاداش گزارشگران فساد» توسط رئیس قوه قضائیه، اجرای کامل این قانون وارد مرحله عملیاتی شد.
آمار گزارشهای مردمی در سامانه فساد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: در شش ماهه نخست امسال بیش از ۸۳ هزار گزارش مردمی از طریق سامانه گزارشگران فساد ثبت شده که حدود ۸۲ درصد آنها به نتیجه رسیده و سایر موارد نیز در حال بررسی هستند.
او تأکید کرد: در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون، ضروری است که در بودجه سنواتی وزارت دادگستری ردیف مستقلی برای پرداخت پاداش به گزارشگران فساد پیشبینی شود. وی از وزیر دادگستری خواست این موضوع را در بودجه سال آینده پیگیری کند.
تحول دیجیتال در قوه قضائیه
در ادامه جلسه، کاظمیفرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، گزارشی از توسعه خدمات الکترونیک ارائه داد. او گفت: امروز بیش از ۸۵ درصد از دادرسیهای زندانیان به صورت الکترونیکی انجام میشود و این امر موجب شفافیت و تسهیل در فرآیندها شده است.
کاظمیفرد تصریح کرد: با بهرهگیری از سامانه هوشمند استعلامات مالی، مدتزمان شناسایی و توقیف اموال افراد از ۴۰۰ روز به تنها ۴ دقیقه کاهش یافته است. استفاده از این سامانه نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۷ برابری داشته و نقش مهمی در تسریع رسیدگیها ایفا میکند.
خدمات قضائی هوشمند و غیرحضوری
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه توضیح داد: در حال حاضر ۵۰ درصد از ارجاع پروندهها به کارشناسان به شکل هوشمند صورت میگیرد و حدود ۴۰ درصد از کل خدمات قضائی کشور نیز به صورت غیرحضوری در دسترس مردم قرار دارد. به گفته او، این دستاوردها علاوه بر کاهش مراجعات حضوری، موجب صرفهجویی در وقت و هزینه مردم نیز شده است.